Överlägg

Mat kring träning

För att orka träna måste du äta bra mat i tillräcklig mängd och dricka vatten. Annars tar energin slut och träningseffekten minskar. Det gäller liksom om du hittar ett riktigt bra tips på en match att spela på att maxa oddsen för att få ett bra resultat.

Före

Hur nära inpå ett träningspass man kan äta är mycket individuellt och beror även på vilken typ av aktivitet som ska utföras. Den generella regeln är att ju fetare mat ett livsmedel eller en måltid är desto längre tid ligger det kvar i magsäcken. Ät eventuellt en frukt cirka 15 minuter innan du tränar för att få lite extra energi.

Under

Drick vatten under träningspasset. Tränar du längre än cirka 90 minuter kan du behöva tillföra energi i form av sportdryck. Vid kortare pass är vatten det enda du behöver, förutsatt att du ätit bra under dagen.

Efter

Ät gärna en frukt direkt efter träningen. Du hjälper då kroppen att få upp blodsockret till normal nivå. Det förekommer myter om att du kan äta vad som helst och hur mycket som helst efter träningen utan att kroppen tar upp det. Detta för att förbränningen sägs vara så hög. Detta påstående stämmer inte. Allt du äter hamnar på pluskontot för dagen. Välj livsmedel som innehåller energi, men även vitaminer och mineraler, såsom frukt och grönsaker.

Inom 1,5 timmar bör du äta en måltid som består av både kolhydrater och protein. Du hjälper då kroppen att reparera och bygga upp sig efter träningen, med andra ord dra nytta av den fysiska ansträngningen. Påståendet att all mat hamnar i fettdepåerna efter klockan sex på kvällen stämmer inte. Däremot behöver du inte inta stora, feta måltider om du tränat sent och därefter ska gå och lägga dig. Det räcker med en lättare måltid.

Drick vatten!!

Under dagen bör du dricka mycket vatten. Det är då du fyller på dina depåer inför träningspasset på kvällen. Varje dag bör du dricka minst 1-3 liter vatten.